28 April 2011

Badan Berbau?

Bau badan merupakan masalah yang dapat menurunkan tingkat kepercayaan diri seseorang. Bau tidak sedap yang dikeluarkan dari tubuh adalah disebabkan kerana banyak hal.

Salah satu faktor yang menyebabkan bau badan adalah makanan. Jenis bawang-bawangan, kunyit, daging merah dan makanan pedas, merupakan makanan pemicu aroma yang tidak sedap. Untuk itu, anda perlu mencegah makanan yang disebutkan tadi, setidaknya mengurangi makanan-makanan tersebut.

Namun, ada juga makanan yang dapat mencegah bau badan. Apa dia? Berikut empat makanan yang dapat mengurangkan aroma tubuh yang kurang sedap.


Tomato

Tomato merupakan antiseptik alami yang dapat membunuh berbagai macam bakteria, termasuk bakteria yang membuat tubuh beraroma kurang sedap. Seperti dikutip Curebum, bau badan boleh hilang dengan sering minum jus tomato. Disarankan minum jus tomato sebanyak tiga kali sehari. Jus tomato tidak hanya diminum, tapi boleh juga dicampurkan dalam bathtub, sebagai penambah ritual mandi anda.

Teh hijau

Bau badan mungkin disebabkan oleh faktor lingkungan, seperti polusi, matahari dan debu. Bau badan kerana faktor lingkungan dapat diatasi dengan bahan yang mengandung antioksidan. Antioksidan yang baik untuk mengalahkan aroma tidak sedap pada tubuh adalah teh hijau. Teh hijau juga memiliki aroma khas. Bila rajin meminumnya, maka bau segar dari teh hijau dapat keluar dari dalam tubuh.


Salad

Seperti dikutip Foodscout, daun salad dapat melawan bau badan. Kandungan salad dapat melawan racun yang ada di dalam tubuh penyebab bau badan. Jadi, jangan lupa memasukkan salad dalam makanan sihat anda.


Jus rumput

Jenis rumput tertentu dapat dijadikan sebagai minuman. Mungkin kedengarannya aneh, tapi jus rumput sudah banyak dijual di gerai minuman yang ada di mall-mall. Khasiat jus rumput dipercaya dapat mengatasi aroma tidak sedap pada tubuh.


p/s : salad je la yang aku makan. tu pun kalau yang dalam burger. hehe

2 comments:

sanibijak....... said...

bukan ko slalu amek jus rumput ker...hahahahahha

Mehmed Nouri said...

minyak wangi banyak la..pilih kalau nak ahakss..eh mekasih info..badan dah berbau dah ni..ha hah