16 November 2009

Senyum

Senyum yang memberikan ketenangan batin dalam hati saudaramu senyum yang menguatkan persaudaraan denganmu senyum tulus yang menambah pahala sedekah di sisi Rabbmu

Senyum adalah gambaran isi hati yang menggerakkan perasaan dan memancar pada wajah seperti kilatan cahaya, seakan berbicara dan memanggil, sehingga hati yang mendengar akan terpikat.

Senyuman yang dibuat-buat tidaklah sama dengan senyuman yang keluar dengan tulus ikhlas. Senyuman yang dibuat-buat tak ubahnya seperti kreasi seni dari bentuk plastik.

Sedangkan senyum yang tulus adalah sebuah fitrah, ia ibarat bunga yang mekar di tangkainya, indah dipandang mata, dan harum baunya, yang menjadikan jiwa terlena dan bersimpati.

Mengenai hal ini, Rasulullah telah memberikan sebuah pesan kepada kita melalui sabdanya : " Kamu tidak akan dapat membahagiakan orang lain dengan hartamu,tetapi yang dapat membahagiakan mereka adalah wajah yang ceria dan akhlak mulia ".

Kepada teman2 dan sahabat handai.. maka dengan itu kita menyifatkan bahawa 'senyum itu sedekah' tetapi sedekah yang bagaimana kita sendiri pun kurang pasti,namun yang nyatanya adalah senyuman yang lahir dgn tulus ikhlas memberikan wajah yang ceria sehingga dapat membahagiakan yang lain....

senyum....senyum dan senyumlah